dethandlaromjag.blogg.se

Ventilen för det som behöver stötas, blöta, ältas och smältas

Ett första steg

Publicerad 2013-09-02 12:23:38 i Relationen till maken

Jag har kontaktat familjerådgivningen ang parterapi - känns nervöst i magen. Det jag är nervös för är att prata med Maken. Hur kommer ha reagera på att jag vill att vi går i terapi? Vad kommer att komma ut av terapin?

Jag har bara frågat om kostnad och väntetid å spnt. Känner att jag måste börja preppa mig själv rent psykiskt - stärka mig i mitt beslut.

Det finns så mycket som jag vill prata om:

Alkoholvanor/ beteende
Vem gör vad hemma?
Respekt/ om att se varandra. Att lyfta varandra.
Tillgivenhet och fysisk närhet

Kommentarer

Postat av: Maja Gräddnos

Publicerad 2013-09-02 12:53:46

Blir ledsen av att läsa att det känns så här igen. Samtidigt blir jag glad av att läsa att du tagit kontakt med Familjerådgivningen. Vill bara "varna" dig lite med att tala om att Familjerådgivningen här uppe hos oss inte alls verkar syssla med parterapi. De hjälper till att lösa akuta kriser, typ. Min upplevelse var att de två personer vi träffat bara ville vara linjedomare, sitta och låta en person prata klart och sedan nästa person. Ville jag prata om någonting som låg längre tillbaka i tiden - och det var ju det som var viktigt för oss - så fick jag flera gånger frågan "men är detta viktigt för er nu?".
Så... det kan vara vettigt att parallellt leta en privat parterapeut som är beredd att jobba lite djupare om det skulle vara så att ni inte får det ni behöver hos Familjerådgivningen.
KRAM!

Postat av: Tudorienne

Publicerad 2013-09-02 20:14:30

Rätt tunga bitar. Hoppas att det går bra, kram.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela