dethandlaromjag.blogg.se

Ventilen för det som behöver stötas, blöta, ältas och smältas

Vem gör vad?

Publicerad 2013-03-19 20:39:35 i Allmänt

Städar JAG
Vi har visserligen städhjälp men 95% (minst) av allt plock, förberedande för städningen, fixar med städhjälpen, den städning som ibland måste göras emellan, sådant som städhjälpen inte gör....
 
Tvätt JAG
Det hette en gång att Micke skulle tvätta och jag städa men nu är vi har städhjälp tycker han att vi kan dela viket i praktiken innebär att jag sköter drygt 80% av tvätten.
 
Packar JAG
Ska vi någonstans hela familjen så packar jag för 3 och han till sig. Likadant om barnen ska sova borta - nä förresten det har säkert hänt 3 ggr att han hr packat då.
 
Köper presenter JAG
När det gäller till släkt och vänner ungefär 50-50. När det gäller till barnen vid födelsedag och jul så har jag minst fått och tagit 60% av inköpen och 90% av idéerna.
 
Ungarns kläder och andra materiella vardagsbehov JAG
100% jag som har kolla på att det finns lagom med kläder i rätt storlek i garderoben, hela vantar, att det finns vantar, stövlar, vinterskor, träningskläder.....
 
Extrakläder på förskola/skola/fritids JAG
Tror inte att det har hänt att han har fundert på om det finns. Om några extrakläder kommer hem så är det jag som ser till att nya kommer dit - även om han hämtar.
 
Hämtning/ lämning av barn HAN
50-50. Vi hämtar resp lämnar varannan vecka. Och det är emst jag som initierar byten eftersom jag har det jobb jag har. Skulle påstå att det är fördel Han här.
 
Bokar gemensamam aktiviteter (familjen) JAG
Har han inte gjort hitills. Jo vänta han hade konversatonen med sina kompisar inför sommaren resa med hans kompisar familjer. Och för två år sedan tror jag han bokade när vi åkte med hans kompisar familjer.  I övrigt vad gäller de semestrar vi gör själva skulle nog inte hänt om inte jag hade bokat (oavsett utomlands eller astirdlindgren). Delaktig i planeringen javisst men inte intiativtagare.
 
Bokar gemensamma aktiviteter (han och hon) JAG
Kan inte komma på när Han senast tog intiativet eller bkade vare sig bio, middag eller weekend.
 
Bilen HAN
100% Han
 
Cyklar HAN
95% Han. Sist jag hade punka när Han var borta köpte jag ny cykel.... Visserligen gör han ingen extra service på min cykel, men på övrigas.
 
Trädgårdsskötsel JAG
Han har klippt gräset en gång.... Men jag klipper, räfsar, ansar,planterar, skördar...
 
Renoveringsplanering JAG och HAN
Mycket jämlikt
 
Renoveringsutförande JAG och HAN
Jag målar, slipar, tapetserar han bygger
 
Skottning JAG och HAN
Den som träffar på snön plockar fram spaden
 
Återbruket HAN
Med viss tvekan fördel Han
 
Bokar barnens fritidsaktiviteter inkl skidskola JAG
Hittills jag
 
Boka barnvakt HAN och JAG
Nu börjar vi hamna mot 50-50
 
Kör bilen långt HAN
100% Han - jag hatar att köra bil. Jag somnar...
 
Servar skidutrustning HAN
och mycket bra dessutom
 
Storhandla mat JAG
Det är det värsta han vet, men sedan delar vi på upplockningen
 
Småhandla mat JAG
Mest jag eftersom jag har kolla på vad vi har och inte har
 
Planera mat och skriver inköpslistor JAG
Etersom jag handlar... och gör inköpslistor...Förrut vecko- och månadsplanerade vi matsedlar. Eftersom vi blev samam sak som jag så sker det nu inte längre.
 
Diskmaskinen och annan disk och bortplockning från matbordet HAN
20% jag kanske
 
Tar iniativet till och byter lakan och handdukar JAG
Det har hänt att han gör det
 
Packar upp efter resa  JAG
Har testat ngn gång hur länge det skulle kunna stå...gav upp.
 
 
Så kan man konstatera att jag gör massor och ha gör mindre (JAG 19 mot HAN 11)
Kan konstatera att jag trodde att det var ännu mer ojämlikt...för så känns det...nyttigt att kika på det. Sen kan man kosntarer att mycket av det han gör är engångsinsatser medan jag gör mycket av det som måste ske helatiden.
Har jag glömt någon syssla?
 
Så kan man fundera på hur mycket han skulle göra om jag väntade ut honom.....eller vad han skulle tycka om han gjorde en lika dan lista....

Kommentarer

Postat av: Kattmamman

Publicerad 2013-03-20 12:37:57

Det verkar som ni fastnat i den klassiska fällan att även om ni gör ganska lika mycket på pappret så är det du som står för all planering, som hela tiden har projektet familjen i huvudet.

Han gör sina fysiska delar och kan helt släppa, medan du ständigt har kläder, mat, presenter och logistik i huvudet och aldrig kan släppa, för då har ni helt plötsligt inget att äta till middag eller barnen får gå nakna till dagis.

Postat av: Tudorienne

Publicerad 2013-03-20 20:03:13

Håller verkligen med om det här med planeringen, det är väldgit viktigt att dela på den. Det verkar vara få som gör det.

Sen har vi en liten tumregel här hemma som säger att en person får vara den som oftast tar ansvar för en viss grej, men det får aldrig bli 100% en persons ansvar. Den andra måste då coh då kliva in även i de arbetsuppgifter som hen inte brukar göra. Även om hen inte är bäst på det eller tycker det är kul. Man måste dela ansvaret bara för att ibland.

Postat av: Uniflora

Publicerad 2013-04-15 15:16:07

Shit. Jag får ont i magen när jag läser det där. Vi har lik uppdelning som ni. Är förmodligen ännu mer jämställda, men just detta med planeringen. Det är jag, jag, jag. Det tar massor med energi. Tror du behöver lägga över ansvaret på det till honom. Låt honom göra matlistan, men utför shoppingen.. Det är den mesta stressgrejen för mig iaf. Planering av mat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela